Oorlog Oekraïne: Wie gaan er schuil achter de oorlogspropaganda?

Door gastschrijver @Dietsland

Volgens onderzoeksgroep Bellingcat en NGO Human Rights Watch gebruikt Rusland clustermunitie, schieten ze op burgers en laten ze niemand vluchten. Als we zoeken op het web naar de ‘Oorlogsmisdaden in de 2022 Russische invasie van Oekraïne’ wordt vaak het nieuwsmedium ’the Kyiv Independent’ aangehaald als bron van dergelijke oorlogsmisdaden. Klinkt allemaal erg serieus, maar exact dezelfde – niet te bewijzen – beschuldigingen kreeg Assad aan zijn broek tijden de Syrische burgeroorlog. Er is duidelijk een draaiboek van de Westerse inlichtingendiensten dat wordt afgespeeld.

NGO’s en media krijgen geld van overheden of van private bondgenoten. Deze organisaties hebben verder geen officiële banden met enige staat of grootkapitalist. Vervolgens beweren ze dat een land, dat als vijand van het Westen wordt gezien (Syrië, Rusland, China), oorlogsmisdaden of misdaden tegen de menselijkheid pleegt. De grote media pakken dat vervolgens op en gebruiken de – door de overheid betaalde – bronnen alsof het onafhankelijke bronnen zijn en melden nooit de geldschieters of mensen achter deze kanalen.

Zo zijn veel werknemers van Bellingcat voormalige inlichtingenofficieren, wordt Human Rights Watch gefinancierd door o.a. George Soros en is The Kyiv Independent opgericht met belastinggeld vanuit de Europese Unie. Als we dus een tipje van de sluier oplichten zien we dat deze organisaties geenszins onafhankelijk zijn. Dit betekent niet dat de beschuldigde landen geen dingen doen die tegen het internationaal recht ingaan, er zijn echter geen daadwerkelijk onafhankelijke bronnen die dit hardmaken. De Russische propagandamachine zit natuurlijk ook niet stil, zo hoort men in de Russische media regelmatig dat “Oekraïense nazi’s een genocide plegen op Russen”.

Deze truc van ‘onafhankelijke’ organisaties wordt niet alleen op buitenlandse vijanden van het regime gebruikt, ook binnenlandse dissidenten hebben vaak te maken met ogenschijnlijk onafhankelijke NGO’s en media, die in werkelijkheid allemaal betaald worden door het regime en diens bondgenoten. Neem bijvoorbeeld het Britse ‘Hope Not Hate’ dat samenwerkt met de Britse overheid en onderdeel is van het door de Europese Unie opgezette Radicalisation Awareness Network. Ondanks deze connecties beweren ze niet afhankelijk te zijn van overheden of grote geldschieters.

In Nederland zien we het bijvoorbeeld met de Anne Frank Stichting, het CIDI en VluchtelingenWerk. Die worden allemaal direct bekostigt door de Nederlandse overheid en de EU, naast private donaties van aan het regime gelieerde organisaties en mensen. Deze organisaties zijn allemaal op hun eigen manier een strijd aan het voeren tegen extreemrechts, het etiket voor nationalisten en dissidenten.

Laat u dus niet voor de gek houden door onafhankelijke onderzoekers: Het zijn vaak veredelde overheidspropagandisten die onderdeel uitmaken van het propagandanetwerk van het regime.

3 comments

  1. Kijk naar de Westerse anti-Ruslandpropaganda,daar zou Joseph Goebbels z’n vingers bij hebben afgelikt.De pers in Rusland is vrijer en groter dan in het Westen, want terwijl het Westen momenteel vrij openlijk en officieel media censureert en verbiedt die een afwijkende mening hebben in het Oekraïne-conflict, blijft Rusland toestaan dat de meningen van de tegenpartij worden uitgezonden.In tegenstelling tot wat in het Westen wordt gepropageerd, is er in Rusland niet alleen geen censuur, maar mogen ook regeringskritische of zelfs pro-westerse media in Rusland vrij werken en vooral ongehinderd uitzenden.Iedereen die de westerse media de laatste jaren op de voet heeft gevolgd, heeft iets absurds opgemerkt: In het Westen wordt steeds gemeld dat in Rusland censuur heerst en dat media van de oppositie of media die kritiek hebben op het Kremlin in Rusland worden verboden of gecensureerd. Maar toen in Rusland een schandaal bekend werd, meldden de westerse media plotseling dat de Russische oppositiekrant XY het schandaal aan het licht had gebracht. Ja, wat dan? Zijn de media van de oppositie in Rusland verboden en gecensureerd, of bestaan zij en brengen zij zelfs een schandaal aan het licht?…

    De Russische oppositiemedia die in het Westen het vaakst worden geciteerd zijn het in heel Rusland opererende radiostation “Echo Moskvy”, het TV-station “TV Rain” (TV-Doshd) en de krant “Novaya Gazeta” (waarvan hoofdredacteur Muratov in 2021 de Nobelprijs voor de Vrede ontving) en zij berichten allemaal expliciet pro-Westers, vinden de NAVO geweldig, zijn VS-vriendelijk, strijden voor neoliberale waarden tot en met LGBT en gender, bekritiseren de Russische regering en ook Poetin persoonlijk, enzovoort. En zij hebben allen één ding gemeen: zij mogen in Rusland werken, worden niet gecensureerd en publiceren en zenden in Rusland uit.En zelfs nu, tijdens de militaire operatie in Oekraïne, is hun werk niet beperkt, hoewel zij zich uitspreken tegen de Russische militaire operatie en massaal het pro-westerse en pro-Oekraïense standpunt vertegenwoordigen. Hetzelfde geldt voor westerse staatsmedia zoals de BBC of de Voice of America. Ze zijn allemaal nog actief in Rusland.Op 26 februari haalden Australische kabelexploitanten RT uit de lucht; in Australië is RT nu noch op de kabel, noch via de satelliet te ontvangen.Op 27 februari kondigde EU-commissaris von der Leyen aan dat RT en Sputnik in de EU zouden worden verboden.Op 28 februari volgde Canada dit voorbeeld en verbood RT van zijn kabelnetwerk.Het Westen gedraagt zich als nazi-Duitsland, dat eerst de uitzending van “vijandelijke zenders” verbood en het heimelijk beluisteren van “vijandelijke zenders” vervolgens zelfs strafbaar stelde…

    1. Ik lees elders dat ‘Echo Moskvy’ en ‘TV Rain’ intussen gesloten zijn door de Russische overheid. ‘Novaya Gazeta’ zou nog mogen publiceren.

Comments are closed.