Ex-VRT-journalist Paul Muys: “Hoe erg iets is, zullen wij zelf wel uitmaken.”

Het is inderdaad op het lachwekkende af hoe sommige VRT-nieuwsankers hun goed- of afkeuring laten blijken. Wanneer ze bijvoorbeeld over Trump, Bolsonaro, extreemrechts of ‘racisme’ berichtten, dan lijkt het wel of ze de geur van een of andere mestkar opvangen. Ex-VRT-journalist Paul Muys, niet onmiddellijk een rechtse, Vlaams-nationalist, lijkt ook problemen te hebben met de gelaatsexpressies van de VRT-dames.

“VRT-nieuwsankers tonen met hun gelaatsexpressie wat de kijkers over iets moéten vinden”!

Het is al een hele tijd geleden dat Paul Muys (1945 -) de BRTN verliet (1995). Hij was er achtereenvolgens journalist van Het Journaal, nieuwsanker van Panorama (huidige Pano) en redactiesecretaris. Nadien ging hij aan de slag bij de groep Solvay, waar hij woordvoerder werd.

Ons zal zijn reportage over de Antwerpse Seefhoek altijd in het geheugen gegrift blijven. Na de grote verkiezingsoverwinning van het Vlaams Blok van 24 november 1991, Zwarte Zondag, ging hij op zoek naar Vlamingen die voor de partij hadden gestemd. De uitgelezen plek daarvoor was de Seefhoek, een volkse Antwerpse buurt, waar het Vlaams Blok een monsterscore had neergezet. Velen zullen zich nog de ietwat marginale man met het pintje, de grote bril en het veelvuldige “zwanst na nie”, herinneren, gewoon hilarisch. Paul Muys kon zo’n reportages brengen zonder de minste emotie, nuchter, als een sfinx.

In De Morgen geeft de 74-jarige Paul Muys nu een interview waarvan een deel we u niet willen onthouden:

“Eerlijk gezegd zou ik niet meer bij de VRT willen werken. Ik stoor me mateloos aan het populisme. In Het journaal word ik als kijker aangesproken als een klein kind. Ik hoor dan: ‘De Franse hoofdstad Parijs’, alsof ik dat niet weet. Nieuwsankers tonen met hun gelaatsexpressie wat de kijkers over iets moéten vinden. Die verontwaardiging die ik soms in het gezicht van onze ankermannen en -vrouwen zie… Hoe erg iets is, zullen wij zelf wel uitmaken.”

De Morgen: Door hun mimiek vermengen de VRT-nieuwsankers verslaggeving met opiniëring?

“Dat is uw interpretatie, maar daar komt het inderdaad op neer. Dit ligt natuurlijk heel gevoelig, omdat sommige ankers zich daar wellicht niet in herkennen”.

De Morgen: Was dat een van de redenen waarom u bij de VRT wegging?

“Ik kreeg een mooi aanbod om woordvoerder te worden bij een chemie- en farmabedrijf en na twintig jaar bij de openbare omroep had ik het gezien”. De kijkcijferterreur heerste toen ook al; daar knapte ik op af.”

Kritiek komt van tijd vanuit een hoek waarvan je het niet verwacht.

5 comments

  1. @Hunter : Helààs : ik sta versteld hoeveel mensen zich nog “informeren” via de klassieke kanalen ! Er zijn écht héél veel DOMME MENSEN…

    Like

  2. Als je eerlijk een poging doet om toch maar weer naar de nationale zenders te kijken dan komt na een tijdje de afschuw van zo n leugenachtige mededelingen aan de lopende band en verdraaiing van feiten
    En weglating van zelf meegemaakte onrustwekkende gebeurtenissen,zodat je dan weer de knop omdraait en afziet van verdere interesse !!zijn die niet beschaamd en waar gaat Europa naartoe en
    Wat zal onze kinderen en kleinkinderen nog bewegen om zin aan hun leven te geven????

    Like

  3. De linkse media heeft een enorme macht en misbruikt die macht bijna dagelijks door hun constante leugens, psychologische manipulatie en verdraaiing van feiten. De media is geen bondgenoot maar een vijand van de Vlaamse bevolking. De media is echter wel een bondgenoot van de eigenaars van diezelfde media. Gelukkig gaan hun leugens niet onopgemerkt voorbij en boycotten meer en meer Vlamingen de verdorven pers.
    Waarom negeer de media eigenlijk al jarenlang de genocide van blanken in Zuid Afrika? Omdat een blank leven voor de eigenaars van de media niet veel waard is.

    Like

  4. Stef Wouters van VTM is nog erger, die geeft vlakuit denigrerende commentaren op conservatisme, rechts of Trump in het VTM (kinder)journaal.

    Like

  5. Boycot die gauchististische propagandatoeter V(?)RT met hun overdadig uit Gent en het Gentse afkomstig journaille. Zelfs de als vermeend expert opgevoerden komen bijna enkel van de UGent ! Waarom moet GANS Vlaanderen dat onding dan financieren ?

    Like

Reacties zijn gesloten.