Ted Bwatu verliet Antwerpen en ’t is uw schuld

antwerpenKent u Ted Bwatu, “26 jaar, Congolees maar Belg op papier, geboren en getogen in ’t stad“? Wij ook niet, tot vandaag. Hij mocht in De Morgen vertellen waarom hij van Antwerpen naar Brussel verhuisde. Hetgeen hij de Antwerpenaren verwijt: denken in clichés, is hem echter zelf niet vreemd. Integendeel. Het verhaaltje bulkt van de clichés. Het ene al wat straffer dan het andere. “in de ogen van de doorsnee Antwerpenaar kan een man van donkere huidskleur niet werkelijk een Antwerpenaar zijn,” zo zegt hij.

Hij lult zo ettelijke alinea’s vol over hetzelfde soort van spookbeelden die hij en hij alleen ziet. “‘Wij’ behoren tot de groep van de rasechte Vlamingen. ‘Zij’ vertegenwoordigen de groep vreemdelingen die onze binnenstad hebben ingepalmd en de laatste decennia ook de districten hebben veroverd. Het maakt niet uit of ‘zij’ in België zijn geboren of hoelang ‘zij’ in Antwerpen leven, en hun bijdrage tot de ontwikkeling van België speelt nog minder een rol. ‘Zij’ blijven die vreemdelingen met hun verdachte levenswijze en gebrek aan integratie.

Over de redenen van dat ‘wij’-‘zij’-denken wordt met geen woord gerept. Geen woord over de vele criminele vreemdelingen in Antwerpen die ervoor gezorgd hebben dat Antwerpenaren sceptisch zijn geworden als het ‘anders-gekleurden’ betreft, geen woord over de vele asociale vreemdelingen die zich weigeren aan te passen aan de simpelste verwachtingen zoals het spreken van het Nederlands, geen woord over het toch opvallend hoge absenteïsme op de werkvloer als het vreemdelingen betreft in tegenstelling tot hun zeer actieve bijdrage aan de wachtrijen aan het stempellokaal en zo voort.

Zoals verwacht ligt bij voorgaande voorbeelden de schuld telkens bij de Vlaamse Antwerpenaren zélf. “Dit is namelijk een goed voorbeeld van polariteit. In de wetenschap wordt polariteit beschreven als twee uitersten van één soort energie. Volgens mij kan de oorsprong van de Antwerpse moslimradicalisering gedeeltelijk worden teruggevonden in de dominante aanwezigheid van een extreemrechts gedachtegoed binnen de samenleving.” Wat een gemekker zeg! De man is dan maar verhuisd naar… Brussel. Proficiat.

En bovenop deze al te belachelijke clichés beweert Ted Bwatu dat ook de komiek (en niet ‘comedian’ beste Ted, comedian is geen Nederlands, maar Engels, uw integratie is zo te zien toch niet 100% geslaagd, in tegenstelling tot uw eigen beweringen) Alex Agnew een notoir racist is. “In een uitverkocht Sportpaleis waagde ik me aan een show van topcomedian Alex Agnew. Niet verrassend was er onder de 18.000 toeschouwers weinig kleur te zien in de zaal. Terwijl het Sportpaleis uitbarstte in lachen, wist ik niet of ik hem wel grappig vond. Ieder zijn gevoel voor humor en het betekent niet dat Agnew geen goede comedian is. Maar toen kwam zijn grap dat een Afro-Amerikaan niet president zou moeten worden en dat hij eerder in een zoo hoorde: “Yes we can? Naar de zoo!”, waarop volgde, “waar zijn de tijden dat we op een neger konden rijden.”” Het uit de context trekken van grappen gaat hem blijkbaar  ook goed af.

Nog één cliché geven we er gratis bij: “Hoeveel liefde ik ook heb voor de stad waarin ik opgroeide, de kans dat ik er terugkeer is zeer klein. En wanneer ik op bezoek ga bij mijn moeder, hoef ik me geen zorgen te maken om aangegeven te worden bij procureur Dams. Ik rij in een Opel Meriva.

Houdoech Ted en de groeten in Brussel! In deze stad zul je ongetwijfeld een betere thuis vinden. Er wonen amper nog échte Vlamingen die toch bijna allemaal racist zijn en de uitwassen van de mislukte multicultuur tieren er welig: groepsverkrachtingen (de schuld van de extreemrechtse Vlaming), carjackings (de schuld van de extreemrechtse Vlaming), drugdealers naar keus (de schuld van de extreemrechtse Vlaming), homejackings (de schuld van de extreemrechtse Vlaming), buurten waar je naar 22 uur niet meer buiten komt door de onveiligheid (de schuld van de extreemrechtse Vlaming), politie en brandweer die worden belaagd door criminelen (de schuld van de extreemrechtse Vlaming), een enorm hoge werkloosheidsgraad (de schuld van de extreemrechtse Vlaming), enzovoort.

Houdoech Ted, houdoech!

Hieronder nog wat ‘racistische’ humor:


16 comments

  1. Wat kan ik doen om het goed te maken aub ?

  2. In Leopoldstad is de heer Bwatu eveneens steeds welkom. Menig ‘Witte Pater’ zal zich voorzeker over zijn persoon plegen te ontfermen. Hij komt daar niets tekort, en daar dient hij de ongemakken waarvan sprake niet meer te aanvaarden…

    …Of misschien toch?! http://screenheritage.files.wordpress.com/2008/01/221.jpg

    Mijn nazaat Albert, de huidige koning van België en de tweede met deze naam in onze dynastie, schijnt, net zoals zijn zoon Filip, geen énkel probleem te hebben met mijn schrikbewind in de Belgisch-Kongolese contreien. Moet kunnen, toch?

  3. Toen ik jaren terug in Brussel uitging stond er vaak achter het raam een plakkaat in het fransoos ; “défendu aux Nord-Africains” nu mag dat niet meer naar verluidt

  4. Ik ook niet, waarom denkt ge dat ik elk jaar met Sinterklaas terugkeer naar Spanje om conciërge te gaan spelen op zijn stoomboot, waar het paardje op-en-neer huppelt ?

  5. Dat inwijkelingen moeten integreren is nogal evident, zo niet verstoren ze een maatschappij, net zoals autochtonen met storend gedrag. Een maatschappij kan echter ook ‘ontregeld’ worden door overdreven inwijking. Brussel (en de rand) werden op die manier veroverd.

  6. Deze blogpagina is toch weer een mooie illustratie van mijnheer Bwatu’s verhaal :-)
    U hebt het er toch ook moeilijk mee om beoordeeld te worden op basis van het gedrag van anderen (die wel boksbeugels en/of hakenkruizen in de schuif hebben liggen)?

        1. En dat zou ons moeten storen omdat…?

          Het zijn overigens tegenstanders van rechtse ideeën die steeds weer afkomen met de Duitse dictator waar die wet naar verwijst. Jullie kunnen hem blijkbaar niet loslaten. Ook nu weer, een artikel over deze wegloper en jullie beginnen over hakenkruizen… Laat het los man! De oorlog is gedaan.

          Ondertussen zullen wij onbezorgd ons leven leiden. ;-)

          1. Het ZOU u moeten storen omdat het een vooroordeel is. Als het u niet stoort, begrijp ik waarom u niet kan begrijpen dat een zwarte last (ook) heeft van vooroordelen/racisme.
            In uw reactie “tegenstanders steeds weer…” lees ik toch een vleugje van wrevel.
            Moet ik er een tekeningske bij maken? Duidelijker kan ik echt niet zijn. [gewreveld]

    1. @Erwin, U verwart met paternosters en Vlaamse vaantjes die in onze schuif liggen. Waart ge gedrogeerd door de politiek-correct propaganda baxter toen ge in onze schuiven keek ?

      1. Het was mijn bedoeling een voorbeeld te gebruiken om het principe van ‘ONTERECHTE voooroordelen’ te verduidelijken. Ik vrees dat onze golflengtes te ver uit mekaar liggen om de boodschap te doen aan komen. Laat maar zitten.

  7. Toen ik jong was, in de jaren 60, waren ‘noordafrikanen’ en diens meer op vele plekken niet welkom. Nochtans waren ze toen pas het land in gehaald als goedkope werkkrachten. Het racisme is zo oud als de straat en heeft geen kriminele feiten nodig om te bestaan. Bovendien gaat het westen al eeuwen in heel de wereld rijkdom vergaren en oorlog brengen om vervolgens verbaast te zijn dat een aantal mensen dan maar naar hier komen. Al eens gedacht waarom uw GSM zo goedkoop kan gemaakt worden ? Scampi’s, kleding ? Op kosten van de ‘vreemdeling’. Wil dit zeggen dat er nergens iets misloopt met de ‘vreemdeling’. Neen. Maar steeds alles op een hoop gooien en in uw eigen hokje blijven staan zal nooit helpen. Een maatschappij met enkel volkseigene genossen zal nooit bestaan, als het al ooit bestaan heeft. Elkaar accepteren en zoeken naar een compromis om samen te leven is de enige mogelijkheid.
    De rest zijn romantische en sentimentele verzuchtingen.

Comments are closed.