De Morgen, een spookkrant?

dmEen paar dagen terug verscheen op facebook een stuk met de intrigerende titel ‘De Morgen bestaat niet’. De auteur die tot die merkwaardige conclusie was gekomen, had de artikels ‘onderzocht’ die op 10 april in die krant waren verschenen. Het resutaat hiervan willen wij u niet onthouden. Hieronder vindt u het onverkort.

“De Morgen bestaat niet

Twee talentrijke journalisten versterkten de redactie van de krant De Morgen (DM). Sinds enige tijd publiceert de krant alsmaar meer artikelen met als initialen “VK” en “DT”.

Schrijven Vanessa Kostermans en Detlev Tuybens nu voor de krant van progressief Vlaanderen? Helaas. De bewuste initialen verwijzen naar de oorspronkelijke bronnen: De Volkskrant (VK) en De Tijd (DT). Op die manier krijgen DM-lezers eigenlijk een samenvatting van wetenswaardigheden uit andere kranten voorgeschoteld.

Nemen we ter illustratie De Morgen van woensdag 10 april 2013. Een overzicht:

Pagina 1: 2 artikelen en 1 groot foto-onderschrift.

Pagina 2: 2 artikelen en 1 mini-artikel*

Pagina 3: 3 artikelen

Pagina 4: 1 artikel over Thatcher, geschreven door Patrick van IJzendoorn. Hij is correspondent in Londen voor de Volkskrant.

Pagina 5: 2 artikelen. Het derde artikel komt van ‘DT’ en Belga.

Pagina 6: 1 artikel

Pagina 7: 1 artikel en 2 mini-artikelen

Pagina 8: 3 artikelen

Pagina 9: 2 artikelen en 1 artikel van Belga

Pagina 10: 2 artikelen en 2 mini-artikelen

Pagina 11: 2 artikelen en 1 artikel van Belga.

Pagina 12: 1 artikel over vrouwelijke politici dat – gezien de grote mediacampagne rond het onderwerp – vermoedelijk al lang geleden werd geschreven.

Pagina 13: een grote foto en vier citaten.

Pagina 14: 5 stukken van BBC, Belga, ‘VK’ en 2 uitstekende journalisten: Kees Broere en Ariejan Korteweg. Korteweg omschrijft zichzelf op Linkedin en Twitter als “Correspondent de Volkskrant”. Broere vermeldt op zijn Twitter-account: “Africa correspondent, since 1998, for Dutch newspaper ‘de Volkskrant’ and for NOS, Dutch public TV”. Misschien weet Broere niet dat De Morgen zijn stukken consequent overneemt.

Pagina 15: 1 artikel van VK. 1 artikel van Hans Moleman, China-correspondent van VK. Boven het artikel prijkt de locatie ‘Brussel’, alsof Hans Moleman dit artikel op zijn bureau aan de Arduinkaai schreef. Op dezelfde bladzijde staat ook een opvallende reclame voor het nieuwste boek over wielrennen van DM-medewerker Hugo Camps.

Pagina 16: 3 artikelen van DT. 2 artikelen van Belga.

Pagina 17: 3 artikelen van Belga, 2 artikelen van DT en 1 artikel dat DT en Belga samen schreven.

Pagina 18: 1 opiniestuk uit The New York Times en 1 opiniestuk van een gepensioneerde DM-journalist.

Pagina 19: 2 opiniestukken en 1 lezersbrief van Tony Mary.

Pagina 20. 1 artikel van Belga. 3 artikelen van BF en KTH. Aangezien Het Laatste Nieuws (HLN**), net als DM eigendom van De Persgroep, de sportverslaggeving in DM verzorgt, werken deze journalisten hoogstwaarschijnlijk voor Het Laatste Nieuws.

Pagina 21: 1 column van VRT-journalist Filip Joos. 1 artikel van JVV, vermoedelijk van HLN. 1 artikel ontstond in symbiose tussen VK en het Nederlandse persbureau ANP.

Pagina 22: 4 artikelen van MG, vermoedelijk HLN-medewerker. 3 artikelen van Belga.

Pagina 23: 3 overlijdensberichten, 1 grote reclame van 2BE (deel van De Persgroep) en 2 artikelen van BF en EVL, vermoedelijke sportjournalisten bij HLN

Pagina 24: “weer & puzzel”.

Hierna komt nog een uitgebreide boekenbijlage en de cultuurbijlage “M”, die ten gepaste tijde stukken overneemt uit “V”, de gelijkaardige cultuurbijlage van de Volkskrant.

Wat hebben we vandaag geleerd?

  1. De eerste katern van De Morgen telt 24 pagina’s.
  2. Die 24 pagina’s bevatten 21 artikelen van enige omvang, geschreven door eigen DM-journalisten.
  3. Tussen pagina 13 en pagina 24 vindt de lezer geen enkel artikel van een DM-journalist.

Wanneer de typische DM-touch zich in 21 actualiteitsgebonden artikelen verbergt, vraagt een lezer zich toch af waarom de krant nog meer dan 50.000 exemplaren per dag verkoopt, inclusief aan ondergetekende.

* mini-artikel = artikel van hoogstens drie alinea’s.
** Het is opvallend dat artikelen van De Volkskrant en De Tijd de initialen VK en DT krijgen. Dit is niet het geval bij Het Laatste Nieuws. De afkorting HLN zou vermoedelijk te veel weerstand oproepen bij het intellectuele DM-publiek.”

Tot daar dit zeer interessant opstel. Laat mij maar toegeven dat ik erdoor verbaasd was. Je zou voor minder. Die zelfverklaarde kwaliteitskrant (er zijn er geen ander bij ons) brengt dus artikels uit andere dagbladen, zonder dat die bron duidelijk wordt vermeld. Sterker nog, de Stem van progressief Vlaanderen doet dit onder meer door zonder enig   gewetensbezwaar beroep te doen op De Tijd, nochtans ‘de spreekbuis van het kapitalisme’ aldus de doorsnee De Morgen-lezers.

Wat Het Laatste Nieuws betreft; naar die zusterkrant wordt De Morgen zelfs niet met initialen verwezen. Waarschijnlijk te volks en te proletarisch voor de Osservatore Romano van weldenkend Links.

 

One comment

  1. Het is een misverstand te denken dat spoken altijd een hagelblank wit laken dragen. Spoken die onverbeterlijke leugenaars zijn krijgen als sanctie een sossenrood laken aangemeten als waarschuwing ; “pas op, daar is er weer zo ene die u uw mouw tot speldenkussen wil maken door zoveel op uw mouw te spelden !

    Like

Reacties zijn gesloten.